Marketing usług. Marka osobista czy marka mojego salonu?

Udostępnij

W ostatnich latach tworzenie marki zmieniło swoje oblicze. Jeszcze nie tak dawno wystarczyło dobrze wykonać swoją pracę i trochę promocji a biznes się rozwijał.

Natomiast w dobie wszechobecnej elektroniki jesteśmy permanentnie atakowani ogromną ilością informacji w jednym momencie. Duża liczba komunikatów powoduje, że umysł ludzki coraz bardziej spłyca ich znaczenie i trudno przebić nam sie do naszych potencjalnych Klientek. Z drugiej strony Klientki mając dostęp do coraz szerszej wiedzy nt. zabiegów, produktów co wpływa na ich decyzje o wyborze obiektu. Klientki oprócz jakości i profesjonalizmu coraz częściej oczekują czegoś więcej. Pragną poczuć się emocjonalnie związane z usługą lub produktem, za który płacą. Nadal rządzą emocje.

Zaufanie w oczach Klientki to podstawa. Coraz rzadziej zdarza się, że Klienta trafia do naszego salonu, gabinetu bez wcześniejszego poszukania opinii  na nasz temat. Klientki czerpią obecnie informacje z 2 głównych źródeł. Pierwszym z nich są opinie otoczenia(znajome, znajome znajomych itp.) a drugim jest szeroko pojęty internet (strona www, fora tematyczne i opiniotwórcze oraz kanały social media). 

Planując kreowanie marki w sieci bardzo często pojawia się pytanie: Czy budować markę salonu, gabinetu czy jednak markę osobistą specjalisty – eksperta w danej dziedzinie. Czy przypadkiem nie jest tak, że nieświadomie pragniesz budować swoją markę osobistą chowając ją za kotarą salonu? Może to jest bezpośrednie stwierdzenie ale często spotykam taka sytuację, gdzie kreujemy się na eksperta a jednak nie chcemy pokazać prawdziwie swego wizerunku, osobowości, itp. a nasze działania są schowane za marką salonu.

Czym właściwie różni się budowanie marki osobistej od firmowej? Generalnie odpowiedź jest dość prosta: przy marce osobistej promujemy wartości jakie sobą prezentują osoby fizyczne czyli właściciel, pracownik itp. Marka osobista sprawdza się wszędzie tam gdzie oprócz jakości obsługi ważne jest zaufanie, wiarygodność, kreatywność i indywidualne umiejętności. Natomiast przy budowaniu marki firmowej skupiamy się na promocji wartości, wizerunku związanego ściśle z naszym salonem, kliniką lub gabinetem. 

Jeżeli poobserwujemy sobie obecne budowanie marek to nie tylko mniejsze firmy kreują marki osobiste a coraz więcej korporacji pragnie aby jakaś konkretna twarz kojarzyła sie właśnie z ich logotypem. Przy markach osobistych nie zawsze jest ważny właściciel, szef, menedżer a często właśnie pracownik, który bezpośrednio obsługuje Klientki a tym samym swoją osobowością, jakością i standardem obsługi przyciąga do siebie sprofilowaną grupę Klientek.

 

Rozpoczynając kreować markę osobistą należy sobie odpowiedzieć na kilka pytań:

  1. Kto powinien zobaczyć i poznać Twoją markę osobistą? 

Definiujemy do kogo będziemy pisać, mówić, wysyłać nasz przekaz i kto powinien o nas usłyszeć? Dzięki temu za każdym razem jak będziesz coś tworzyć to będziesz mieć obraz finalnego odbiorcę swojego przekazu. 

  1. Czy można i jak korzystać ze znajomych w procesie budowania marki?

Bardzo często nie wiesz w czym tak naprawdę jesteś ekspertem bo jeżeli realizacja zadań przychodzi z łatwością to często unika Tobie to, że zdecydowana większość ludzi nie wie o co chodzi w Twojej profesji. Po prostu zapytaj swoje otoczenie co Cię wyróżnia?

  1. Na czym się skupić przy promocji marki osobistej?

Po dokonanej analizie konkurencji(tak, jest ona niezbędna) jesteśmy wstanie określić czym się wyróżniamy oraz jakie elementy są wyjątkowe i rzadko spotykane u konkurencji. Najważniejsze abyś poszukała własnej drogi a nie kopiowała już istniejącą osobowość.

  1. Jak się zaprezentować aby ludzie Ciebie zapamiętali?

Z pewnością Twoje Klientki, osoby obserwujące będą Cię kojarzyć z Twojej autoprezentacji, dlatego też warto przygotować sobie bardzo krótką 2-3 minutową prezentację tzw. elevator pitch. Elevator pitch to stworzenie krótkiego przemówienia w którym zaciekawisz osobę swoją pasją i zapytasz w czym możesz pomóc tej właśnie konkretnej osobie. 

  1. Czy i jak budować markę osobistą w social mediach?

Social media to „must have” przy budowaniu marki eksperckiej. Bez profesjonalnego wyglądu profilu  w social mediach lepiej nie zaczynaj promocji. Drugim elementem jest dawanie wartości swoim obserwatorom. Jeżeli wolisz prezentować się w formie graficznej lub video wykorzystuj mocniej Instagram z uwzględnieniem Facebook-a. Natomiast gdy dajesz wartość w postaci treści, przekazu live, wywiadów to na pierwszym miejscu powinien znaleźć się Facebook. Niezwykle ważnym elementem własnej promocji jest włączanie się do rozmów na grupach tematycznych, forach w serwisach internetowych.

  1. Jak stać się ekspertem?

Bardzo często myślimy, że ekspertem stajemy się w momencie gdy znamy się na konkretnej specjalności. Niestety jest to za mało aby zbudować markę osobistą ponieważ oprócz posiadanej wiedzy musimy się jeszcze nauczyć opowiadać o naszej profesji. Najciekawszymi elementami opowieści zazwyczaj są przykłady doświadczeń, inspirujące fakty i anegdoty. Jeżeli zbudujesz historię ze swoich doświadczeń to będzie to najlepsze co możesz uczynić, gdyż słuchacze uwielbiają naturalne pochodzące z głębi serca wypowiedzi.

 

A może promować tylko markę obiektu? 

Rozpoczęcie prac nad promocją, budowaniem lub mocniejszym propagowaniem swojej marki rozpoczynamy od przemyślenia jaką wizję mamy jako marka oraz jaka jest nasza misja prowadzonej działalności. Na podstawie tych opracowań precyzujemy te cechy charakterystyczne dla naszych usług, które wyróżnią się spośród obiektów o podobnej ofercie usługowej. 

Kolejnym krokiem jest opracowanie strategii i planu działań wraz z wyborem kanałów i narzędzi mówienia o naszym obiekcie oraz o usługach przy użyciu tych wartości jakie dajemy Klientkom. Pokazaniu jakie problemy rozwiązujemy i dlaczego warto właśnie nam zaufać. Nieodzownym elementem prezentacji naszego biznesu aby poruszała odbiorców jest zawarcie w przekazie emocji, naszej energii, pasji oraz autentyczności.

 

Którą markę budować: osobistą czy obiektu beauty?

Najlepiej budować obie marki, gdyż przenikając się wzajemnie odnosimy o wiele lepsze efekty niż skupiając się tylko promocji jednego typu marki. Z moich doświadczeń mogę przytoczyć przykład, gdy właścicielka wypromowała swoją markę osobistą w wąskiej dziedzinie a następnie dalej tylko promując siebie chciała aby nowo powstały salon wraz z szerokim wachlarzem usług bardzo dynamicznie sie rozwijał. Niestety będąc np. linergistką nie wypromujesz fryzjera w swoim salonie poprzez promocję swojej specjalizacji. Zdarzały się sytuacje, że na profilu marki osobistej nagle zaczęły pojawiać się treści promujące usługi salonu. Hallo, nie tędy droga. Należy się zatrzymać i zaplanować ponownie synergiczne budowanie wizerunku własnego i obiektu krok po kroku.

 

Marek Baron

Zapisz się Do Naszego Newslettera

Przeczytaj więcej

Jak osiągnąć sukces w biznesie i rozwinąć skrzydła?

Czyli skuteczne połączyć dopasowane strategie marketingu z efektywną sprzedażą